Onze startpunten
CULTUUR
Docent heeft voorbeeldrol
Eerste ideeën: Op een centrale plek duidelijk maken voor studenten wat expertises en passies van docenten zijn. Zelf ontwerpprojecten doen met collega's. Spreek mensen niet als studenten aan maar als nieuwe ontwerpers.
Hechte community of active learners maakt eenzelfde proces door
Eerste ideeën: nieuwe ontwerpers door de tijd heen in een zelfde klas, werkt aan saamhorigheidsgevoel en helpen elkaar. Borrels en meetup’s organiseren. Ondernemende studenten bij elkaar brengen.
Er is interactie tussen leerjaren
Eerste ideeën: peer coaching, sommige nieuwe ontwerpers volgen cursus tutoring en fungeren als coach in projecten van jongerejaars. Contactmomenten tussen leerjaren binnen projecten en lessen, peer-coaching.
Nieuwe CMD ontwerpers zijn …
Eerste ideeën: piraten! Harr, CMD heeft een robot papegaai als mascotte, Starters-kits – boekje en tools, nu ben je een ontwerper.
Ontwikkelen, uitvoeren en valideren gebeurt met partners
Eerste ideeën: projectbureau, iemand van een bureau heeft een rol in het lesgeven, studenten, docenten en beroepsbeoefenaars leren van elkaar, cross-jaarlijkse demo’s met bedrijven, portfolio checks, Wegwijzer in beroepenveld met interviews vanuit bedrijven.
Ontwerper maakt vanaf het begin deel uit van een community of practice
Eerste ideeën: student gaat vanaf het begin te werk als ontwerper en wordt ook zo behandeld. Eerstejaars regelmatig over de vloer bij bedrijven.
MINDSET
Nieuwe ontwerpers omarmen onzekerheid
Eerste ideeën: studenten werken met wicked problems, weten vooraf niet wat ze aan het einde van een project gaan opleveren, beseffen zich dat er meerdere oplossingen mogelijk zijn. Verantwoordelijkheid en eigenaarschap geven: challenges met levels en studenten zelf laten kiezen of ze voor de uitdaging gaan.
Nieuwe ontwerpers durven risico’s te nemen door mogelijkheid tot verbeteren
Eerste ideeën: falen is itereren, een project eindigt niet bij feedback, maar biedt ruimte om een nieuwe iteratie in te gaan. Fuck-up night, mislukkingen vieren.
Nieuwe ontwerpers hebben het lef om te experimenteren met nieuwe technologie
Eerste ideeën: HCI technologies, kennislabs, maker spaces.
Nieuwe ontwerpers zijn zich bewust van hun impact op samenleving en handelen daar naar
Eerste ideeën: een mening hebben over de impact van (eigen) ontwerp en technologie; bewust handelen. Steeds reflecteren op welke gevolgen ontwerpkeuzes hebben. Werkvormen ontwikkelen die de impact van een ontwerp analyseren. Bewustzijn van den haag als internationale stad van vrede en justitie.Projecten inrichten met een impactvolle doelstelling denk hierbij aan duurzaamheid, energie, gezondheid, welzijn, educatie.
Nieuwe ontwerpers zijn constructief en proactief
Eerste ideeën: studenten stimuleren mogelijkheden te zien in elke situatie, omgaan met kritiek, positieve mindset stimuleren. Niet-schools lesgeven, eigen keuzes maken, vraag-gestuurd onderwijs. Cursus Extreme Ownership.
Nieuwe ontwerpers zijn nieuwsgierig
Door de opleiding heen ontwikkelen nieuwe ontwerpers een nieuwsgierige houding en een open blik. Onderzoek helpt nieuwe ontwerpers om te begrijpen wat er speelt. Reflectie helpt nieuwe ontwerpers om zichzelf beter te begrijpen en te groeien als ontwerper. Nieuwe ontwerpers leren te luisteren en open te staan voor andere perspectieven.
Nieuwe ontwerpers onderzoeken wat ze denken en doen
Eerste ideeën: nieuwsgierigheid, reflectie-in-actie, kennis verzamelen voor elke ontwerpstap. Werkvormen aanbieden die nieuwsgierigheid aanwakkeren.
Nieuwe ontwerpers hebben begrip voor andere perspectieven en weten die constructief in te zetten
Eerste ideeën: werken in multidisciplinaire teams, empathie voor de gebruiker. In aanraking komen met gebruikers die anders zijn dan jij. Bewust zijn van de niet standaard gebruikers.
Denk buiten de kaders en wees speels
Eerste ideeën: Verder kijken dan hun neus lang is. Innovatie. Niet het standaard pad bewandelen. Design & creativity ook in NL programma, Bewust van aannames en van wat je nog niet weet, Meer aandacht voor creatieve technieken, werkvormen en creatief faciliteren, Ruimte moet creativiteit ondersteunen, soms weg van school
Studenten combineren analytisch en creatief denken
Eerste ideeën: kunnen switchen tussen het begrijpen van de huidige situatie en mogelijke oplossingen, tussen inzoomen in de context en uitzoomen naar richtingen voor ontwerp, tussen begrijpen van verschillende stakeholders en perspectieven gebruiken in ontwerp. Meer aandacht voor divergeren en conceptualiseren in curriculum
Studenten ontwikkelen een eigen stem en handschrift
Eerste ideeën: student ontwikkelt een eigen ontwerpstijl, student leert overtuigend te praten over zijn/haar werk. Niet alles op scherm – start op papier
HOE
Docenten kunnen bewust interventies plegen die bijdragen aan leren ontwerpen
Eerste ideeën: toolbox voor docenten met daarin o.a.. niveaus van vragen stellen in design critique. Starterskit voor nieuwe docenten
Ontwerpen heeft een eigen vorm van leren
Eerste ideeën: je leert analytisch denken, bijvoorbeeld behoeften achterhalen in een bepaalde context, en creatief denken, bijvoorbeeld het brainstormen van oplossingen; maar ook: het leren van die dingen die studenten helpen om ontwerpers te worden – denken en handelen op manieren die passen bij de beroepspraktijk. Studio, projecten en design briefs, materialiteit, dialoog, design critique, design research.
Ontwerpers combineren analytisch en creatief denken
Eerste ideeën: kunnen switchen tussen het begrijpen van de huidige situatie en mogelijke oplossingen, tussen inzoomen in de context en uitzoomen naar richtingen voor ontwerp, tussen begrijpen van verschillende stakeholders en perspectieven gebruiken in ontwerp.
Motivatie om te leren is niet vanzelfsprekend en moet worden geactiveerd
Eerste ideeën: in eerste jaar nadruk leggen op inspireren en ervaren en het bewust activeren van motivatie.
Nieuwe ontwerpers krijgen steeds meer regie over leerproces
Eerste ideeën: de opleiding reikt aanvankelijk methoden en technieken aan, gaandeweg gaat de student steeds meer een eigen toolbox vullen, toenemende zelfstandigheid in de opbouw van het curriculum.
Programma biedt ruimte tot excelleren
Eerste ideeën: overwinningen vieren, honours program, per project een mogelijkheid voor extra uitdaging.
Nieuwe ontwerpers krijgen de kans om ondernemerschap te ontwikkelen
Eerste ideeën: kennis bieden over ondernemerschap en de ruimte geven aan studenten om zelf te ondernemen, UX & business ook in het nederlandse programma aanbieden.
PLEK
De student werkt in een (vaste) studio-omgeving
Eerste ideeën: eigen lokaal per project, ruimte eigen maken, “dit is onze plek”. Fun in ruimte, plek om lekker te werken.
De praktijk is altijd zichtbaar en heeft een actieve rol
Eerste ideeën: bureau voor externe relaties haalt opdrachten binnen en onderhoudt partnerships, Hulp bij project van bedrijven. Projecten uit bedrijfsleven in de fysieke ruimte zichtbaar maken.
Onze ruimtes maken werken, brainstormen en presenteren mogelijk
Eerste ideeën: flexibel de ruimte kunnen gebruiken voor verschillende activiteiten in een ontwerpproject, zonder elkaar te storen. Flexibel meubilair in te richten naar het moment in het proces. Lokalen indelen inspiratie werkblad.
Leren ontwerpen is fysiek
Eerste ideeën: embodied knowledge, je lichaam en de ruimte gebruiken tijdens brainstormen en sensemaking, een flexibele locatie die hier ruimte aan biedt